To nordjyske gutter har succes med at sælge smykker til mænd
Oprettet d. under Opstart af webshop, Trends og inspiration | Antal Læsninger: 6849

Andreas Østergaard og Jonas Kjeldsgård Christensen fra Aalborg var drevet af et hul i markedet, da de startede Northern Legacy tilbage i 2016. Dengang var det svært at finde herresmykker til fornuftige priser - og det besluttede de sig for at gøre noget ved. De designer selv deres smykker og får dem produceret. Hør hvilke erfaringer de unge iværksættere har gjort sig ved at drive et brand, en webshop og et forhandlernet. Hør også om deres skifte fra Shopify til SmartWeb.
Andreas Østergaard og Jonas Kjeldsgård Christensen på henholdsvis 27 og 25 år er ikke uerfarne inden for iværksætteri på trods af deres unge alder. I 2016 havde de netop solgt en anden virksomhed og var klar til at starte et nyt kapitel. Det nye kapitel blev Northern Legacy!
Northern Legacy er et smykkebrand, der henvender sig til den moderne mand, der ønsker kvalitetssmykker til gode priser. De er inspireret af deres skandinaviske historie og særligt vikingetiden, når de designer deres smykker.
I dag sælger de deres smykker og accessories B2B og B2C via deres webshop. Forhandlernettet består af hele 45 forhandlere fordelt ud over Danmark, Sverige og Holland, og de vil i nærmeste fremtid også træde ind på det tyske marked. De gør det godt - og de skeptiske røster, de mødte, da de startede har efterhånden fortaget sig.
Mænd går da ikke med andet end ure
Dette var blot en af de mange fordomme, som Andreas Østergaard og Jonas Kjeldsgård Christensen stødte på blandt venner og familie, da de annoncerede, at de ville starte et smykkebrand til mænd:
“Da vi lancerede de første produkter i form af ringe, var folk skeptiske og nervøse på vores vegne. ”Det er da ikke noget mænd gider gå med”, ”Mænd går da ikke med andet end ure” og ”Er i ikke bange for, at det bliver for feminint”? Disse spørgsmål er blot få af mange. Og nu nogle år efter, er det som om, at spørgsmålene er blevet færre, og at modetendensen er i vores favør”, siger Jonas Kjeldsgård Christensen.
De har haft deres målgruppe lidt under lup. De har fundet ud af, at rigtig meget af deres trafik på webshoppen er genereret på baggrund af indhold fra instagram. Dertil har de gjort en sjov, men vigtig erfaring:
“Mænd er meget visuelle og meget lidt kreative. Vi skal helst se produkterne på og i sammenhæng med nogle outfits, som vi kan relatere til”, siger Andreas Østergaard.
Så med denne viden i rygsækken bruger de noget krudt på at lave organisk og sponsoreret indhold på instagram som en del af deres markedsføring.
Fra Shopify til SmartWeb
Drengene valgte at skifte webshopplatform i august 2018 fra Shopify til SmartWeb. De var på udkig efter en B2B-platform for deres forhandlere, og her fik de anbefalet SmartWeb af deres designpartnere, Femkantet og Aros Media. Et skifte, de bestemt ikke har fortrudt:
“Udover at serviceniveauet er i top, og at der er en masse danske hjælpemidler, så er det i det hele taget nemt at navigere i og anvende for folk, der ikke er så tekniske som os“, siger Jonas Kjeldsgård Christensen, og Andreas Østergaard tilføjer:
“Hvis man som os ønsker at opbygge et solidt fundament for et brand, så har SmartWeb bare nogle features - herunder Apps og B2B-modul - som gør det så meget nemmere at sælge sine produkter”, siger han.
De gik fra en template-løsning i Shopify til en customized løsning i SmartWeb lavet af Femkantet:
“Vores udvikler Benny fra Femkantet har haft en stor indflydelse på det færdige design. Vi føler, at han har været god til at skabe en simpel og overskuelig webshop, som er maskulin og appellerer til vores målgruppe”, siger Jonas Kjeldsgård Christensen.
Forhandlernettet kræver kærlighed
Alle de erfaringer, som drengene har gjort sig som iværksættere er baseret på learning by doing. De er især blevet klogere på, at det kræver en del at drive et brand, en webshop og et forhandlernet:
“At drive en online shop er èn ting, men en anden ting er at drive et brand, som samtidig skal gøre sig godt ude i fysiske butikker. Det er en ret kompleks balancegang, som det har taget os noget tid at forstå,” siger Andreas Østergaard og tilføjer:
“Man kan ganske enkelt ikke tillade sig det samme som hvis man udelukkende solgte på nettet. Forhandlere kræver meget attention og accepterer ikke, at man laver rabatter, særaftaler m.m., som ligger lige til højrebenet på en online platform. Det kan man hurtigt miste kunder på,” siger han.
Tip til spirende iværksættere
Drengene har et tip til dig, der går med en iværksætterdrøm i maven:
“Vælg en e-commerce platform som gør det nemt for dig at drifte virksomheden alene. Derfor er det en god ide at starte ud med templates og forsøge at customize disse inden, at du begynder at udvikle og lave en side fra bunden. Generelt handler det nok om, at man klarer så mange opgaver som muligt selv i starten, da det ikke altid er budgetvenligt at købe services eksternt. Derudover kommer man langt med en god connection mellem webshop og sociale medier,” siger Jonas Kjeldsgård Christensen.
Prøv vores SmartWeb webshop gratis i 30 dage - helt uforpligtende.